0


Jambi, Indonesia - Ketua Polis Jambi Brig Yazid Fanani mengesyaki memasang hiasan Krismas Lafaz Allah di Hotel Novita disengajakan. Walau bagaimanapun kapolda masih memikirkan apa motif di sebalik pemasangan perhiasan Krismas lafaz Allah.

Ketua Polis meminta semua pihak bertenang dan menahan diri. Beliau berkata semua pihak perlu menangani isu-isu dengan waras.

“Ada orang yang sengaja membuat seperti ini, tapi kita belum tahu latar belakangnya apa?” ujar Yazid.

Pemasangan hiasan Krismas di Novita masih mendapat reaksi yang kuat daripada rakyat, terutama umat Islam. Berpuluh-puluh pihak Pertubuhan Islam Forum Jambi datang ke kediaman rasmi Gabenor Jambi pada petang Sabtu (24/12).

Massa meminta tindakan tegas Pemrov Jambi terhadap pelaku yang meletakkan hiasan krismas lafaz Allah di lobi hotel. Massa juga menggesa pihak polis segera menangkap pelaku.




Sebagai tindak balas kepada desakan orang ramai, Gubernur Jambi Zumi Zola meminta kepada semua pihak dan masyarakat untuk mengekalkan keadaan kekal fokus pada Jambi.

“Kita percayakan kepada pihak polis, kita jaga kondusif ini, mohon jangan sampai terprovokasi, jangan sampai kita terpecah belah,” ujar Zumi Zola.

Zumi Zola mengatakan, Polda Jambi dan polis bersetuju untuk susulan kes itu.

"Saya berada di mesyuarat di dengan seluruh pemimpin antara agama, terdapat satu pek Ketua Polis, Komander tuan, NU, FKUB, untuk mendapatkan persetujuan," kata Zumi Zola.

Apabila mereka pergi ke kediaman rasmi Gabenor Jambi, juga tindakan besar-besaran di Novita Hotel. Tindakan mereka mendapat perhatian orang yang lalu lalang di lokasi.

Post a Comment

 
Top